Dimensions

PlumX

How to Cite
Javier Ordóñez, E. (2013). Una fractura desde el feminismo árabe: a propósito de Fatema Mernissi. Revista Guillermo De Ockham, 11(1), 11–19. https://doi.org/10.21500/22563202.598
License terms

The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

  • Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
  • NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
  • No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Abstract

La relación de la protagonista más notable de la tradición oral de Oriente Medio, Sherezade, con los valores occidentales y los derechos humanos, contribuira a la reflexión sobre la configuración política en el mundo árabe de la feminidad. Sherezade y los derechos fundamentales resquebrajan la barrera ideológica impuesta por la imagen que de Occidente se tiene en Oriente. Mernissi será la curadora porque mostro rigurosamente como la mujer arabe enfrenta y subvierte los valores machistas de la sociedad oriental. Mernissi y Sherezade muestran a las mujeres la necesidad que tienen de luchar por el reconocimiento; así, Sherezade cierra la brecha entre el mundo Oriental y la democracia; sin embargo, se requiere de la mujer real, la de carne y hueso y de su realidad para concretar su dignidad, su libertad y su igualdad en el mundo árabe.

References

BUTLER, Judith. (2002). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Buenos Aires: Paidós.
BUTLER, Judith. (2009). Dar cuenta de sí mismo. Violencia ética y responsabilidad. Madrid: Amorrortu.
HADDAD, Joumana. (2011). Yo maté a Sherezade. Confesiones de una mujer árabe furiosa. Madrid: Debate.
HIRSI ALI, Ayaan. (2007). Yo acuso: defensa de la emancipación de las mujeres musulmanas. Barcelona: De bolsillo.
IGLESIAS SANTOS, Montserrat. (2010). Imágenes del otro. Identidad e inmigración en la literatura y el cine. Madrid: Biblioteca Nueva.
LANDER, Edgardo. (1993). “Ciencias sociales: saberes coloniales y eurocéntricos”. En: Lander, Edgardo (compilador). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: Clacso.
MERNISSI, Fatema. (2000). Sueños en el umbral: memorias de una niña del harén. Buenos Aires: Muchnik.
MERNISSI, Fatema. (2000a). Marruecos a través de sus mujeres. Madrid: Oriente y Mediterráneo.
MERNISSI, Fatema. (2002). Islam and democracy: fears of the modern world. New York: Basic Books.
MERNISSI, Fatema. (2002a). El harén político: el profeta y las mujeres. Guadarrama: Oriente y mediterráneo.
MERNISSI, Fatema. (2003). “El concepto musulmán de la sexualidad femenina activa”. En: Roxana Vásquez Sotelo. Serias para el debate n°1. Perú: Campaña por la convención de los derechos sexuales y los derecho reproductivos.
MERNISSI, Fatema. (2004). Las sultanas olvidadas. Barcelona: Quinteto.
MERNISSI, Fatema. (2006). El harén en Occidente. Madrid: Espasa Calpe.
MARDRUS, J. C. (2007). El libro de las mil noches y una noche. Navarra: Cátedra.
MUGUERZA, Javier. (1998). “Ética, disenso y derechos humanos”. En: Conversación con Ernesto Garzón Valdés. Madrid: Argés.
POE, Edgar Allan. (2010). “El cuento mil dos de Sherezade”. En: La narrativa completa. Madrid: Cátedra.
POSADA, Luisa Kubisa. (2006). “Sobre multiculturalismo y feminismo: diferencia cultural y universalidad”.En: Cono, Rosa (Editora). Interculturalidad, feminismo, educación. Madrid: Catarata, Ministerio de Educación y Secretaría General Técnica.
RHOUNI, Raja. (2010). Secular and Islamic Feminist Critiques in the Work of Fatima Mernissi. Netherlands: Brill.
SAID, Edward. (2010). Orientalismo. Barcelona: De bolsillo.
SARDAR, Ziauddin. (1999). Extraño Oriente. Historia de un prejuicio. Madrid, Gedisa.
THIEBAUT, Carlos. (2008). “Re-reading Rawls in Arendtian light: Reflective judgment and Historical Experience”.En: Philosophy and Social Criticism, 34, 1-2 (Jan.), 137-155.
ZAYZAFOON, Lamia Ben Youssef. (2005). The Production of the Muslim Woman: Negotiating Text, History, and Ideology. Lanham: Lexington Books

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by