Dimensions

PlumX

How to Cite
Arenas, J. A., Castellanos Loaiza, V., Aguirre-Loaiza, H. H., Trujillo, C., & Núñez Rojas, A. C. (2016). La ansiedad en voleibolistas universitarios: análisis de la competencia deportiva en la educación superior. Revista Guillermo De Ockham, 14(2), 111–120. https://doi.org/10.21500/22563202.2612
License terms

The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

  • Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
  • NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
  • No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Abstract

La competencia deportiva universitaria supone un escenario formativo y socializador; así como un amenazador multifactorial, que exige recursos físicos y psicológicos para un rendimiento deportivo óptimo. En un estudio no experimental, de corte transversal, en una muestra de 175 voleibolistas universitarios entre 17 y 28 años (Medad=20.4; DE= 2.3), se comparan los niveles de la ansiedad-estado (AE) con las muestras normales (baremos), y se estudia la variabilidad de ésta en función del carácter institucional (público vs privado), sexo y estrato socioeconómico (bajo, medio y alto). La AE fue evaluada mediante el IDARE (STAI) previamente a la primera fase de competencia. Los resultados muestran que la AE varía en función al sexo, y los puntajes T lineales (>60) mostraron niveles mas altos en comparación con las muestras normales (baremos). Se destacan algunas las implicaciones educativas y formativas de los hallazgos, y se alientan a futuros trabajos en esta línea.

References

Abenza, L., Alarcon, F., Leite, N., Urena, N., & Pinar, M. (2009). Relación entre la ansiedad y la eficacia de un equipo de baloncesto durante la competicion. Cuadernos de Psicología Del Deporte, 9(Supple), 51.
Aguirre-Loaiza, H. H., & Gonzalez, F. (2014). Factores motivacionales, variables sociodemográficas y deportivas en deportistas universitarios. Tesis Psicológica, 9(1), 130–145.
Aguirre-Loaiza, H. H., & Ramos, S. (2011). Ansiedad-estado y variables sociodemográficas en futbolistas juveniles colombianos durante competencia. Diversitas: Perspectivas En Psicología, 7(2), 239–251.
Aguirre-Loaiza, H. H., & Ramos, S. (2013). Ansiedad ante la competencia en futbolistas: Comparación entre titulares y suplentes. Avances de La Psicología Del Deporte En Iberoámerica, 2(1), 47–61.
Ahmed, Z. (2015). Pre-exam anxiety among students and its coping mechanism. Rawal Medical Journal, 40(2), 233–236.
Amado, D., Sánchez-Miguel, P. A., Leo, F. M., Sánchez-Oliva, D., & García-Calvo, T. (2012). Diferencias de género en la motivación y percepión de utilidad del deporte escolar. Revista Internacional De Medicina Y Ciencias De La Actividad Fisica Y Del Deporte, 14(56), 651–664.
Arenas, J., & Aguirre-Loaiza, H. (2014). Ansiedad–Estado a Lo Largo De Las Fases De Competencia Deportiva. Lúdica Pedagógica, 19(1), 111–121.
Arias, I. A., Cardozo, T., Aguirre-Loaiza, H. H., & Arenas, J. (2016). Características psicológicas de rendimiento deportivo en deportes de conjunto: diferencias entre modalidad y género. Psicogente, 19(35), 25–36.
Capdevila, A., Bellmunt, H., & Domindo, C. (2015). Estilo de vida y rendimiento académico en adolescentes: comparación entre deportistas y no-deportistas. Revista de Estudios Sociales, 27, 28–33.
Chapell, M. S., Benjamin Blanding, Z., Takahashi, M., Silverstein, M. E., Newman, B., Gubi, A., & McCann, N. (2005). Test anxiety and academic performance in undergraduate and graduate students. Journal of Educational Psychology, 97(2), 268–274. http://doi.org/10.1037/0022-0663.97.2.268
Cheng, W.-N., & Hardy, L. (2016). Three-dimensional model of performance anxiety: Tests of the adaptive potential of the regulatory dimension of anxiety. Psychology of Sport and Exercise, 22, 255–263. http://doi.org/10.1016/j.psychsport.2015.07.006
Cheng, W.-N., Hardy, L. E. W., & Markland, D. (2011). Cross-cultural validation of a three- dimensional measurement model of performance anxiety in the Context of Chinese Sports Context of Chinese Sports . International Journal of Sport Psychology, 42(5), 417–435.
Cheng, W.-N., Hardy, L., & Markland, D. (2009). Toward a three-dimensional conceptualization of performance anxiety: Rationale and initial measurement development. Psychology of Sport and Exercise, 10(2), 271–278. http://doi.org/10.1016/j.psychsport.2008.08.001
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. http://doi.org/10.1234/12345678
Colegio Colombiano de Psicólogos. Deontología y Bioética del ejercicio de la Psicología en Colombia (2012). Bogotá DC.
Congreso de la Republica de Colombia. Ley 1090 (2006). Bogotá DC.
Dosil, J. (2008). Psicología de la actividad física y el deporte (2a ed.). Madrid: McGraw-Hill.
Eys, M. A., Hardy, J., Carron, A. V., & Beauchamp, M. R. (2003). The relationship between task cohesion and competitive state anxiety. Journal of Sport & Exercise Psychology, 25, 66–76. Retrieved from http://hdl.handle.net/10242/41236
Farooqi, Y., Ghani, R., & Spielberger, C. (2012). Gender Differences in Test Anxiety and Academic Performance of Medical Students. International Journal of Psychology and Behavioral Sciences, 2(2), 38–43. http://doi.org/10.5923/j.ijpbs.20120202.06
Faul, F., Erdfeld, E., Lang, A. G., & Buchner, A. (2007). A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39(2), 175–191.
Faul, F., Erdfelder, E., Buchner, A., & Lang, A.-G. (2009). Statistical power analyses using G*Power 3.1: tests for correlation and regression analyses. Behavior Research Methods, 41(4), 1149–60. http://doi.org/10.3758/BRM.41.4.1149
Ferguson, C. J. (2009). An effect size primer: A guide for clinicians and researchers. Professional Psychology: Research and Practice, 40(5), 532–538. http://doi.org/10.1037/a0015808
Fernández, R., Zurita, F., Linares, D., Ambros, J., Pradas de la Fuente, F., & Linares, M. (2014). Relación entre la ansiedad estado/rasgo, posición en el terreno de juego y ocurrencia de lesiones deportivas. Universitas Psychologica, 13(2), 433–441. http://doi.org/10.11144/Javer iana.UPSY13-2.reae
Gayles, G. (2009). The student athlete experience. Design, 2009(December 2009), 65–86. http://doi.org/10.1002/ir.311
Gayles, G., & Hu, S. (2009). The influence of student engagment and sport participation on college outcomes among division I student athletes. The Journal of Higher Education, 80(3), 315–333. http://doi.org/10.1353/jhe.0.0051
Guardia, J. (2004). La actividad deportiva como instrumento y agente de formación académica en la Educación Superior Universitaria. Revista de Educación, 335, 95–104.
Guillén-Riquelme, A., & Buela-Casal, G. (2011). Actualización psicométrica y funcionamiento diferencial de los items en el state trait anxiety inventory (STAI). Psicothema, 23(3), 510–515.
Hanton, S., Neil, R., & Mellalieu, S. D. (2008). Recent developments in competitive anxiety direction and competition stress research. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1(790666691), 45–57. http://doi.org/10.1080/17509840701827445
Jamshidi, A., Hossien, T., Sajadi, S. S., Safari, K., & Zare, G. (2011). The relationship between sport orientation and competitive anxiety in elite athletes. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 30, 1161–1165. http://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.226
Jones, G. (1995). Research developments and issues in competitive anxiety in sport. British Journal of Psychology, 86, 449–478.
Jones, G., Swain, A., & Cale, A. (1991). Gender differences in precompetition temporal patterning and antecedents of anxiety and self-confidence. Journal of Sport and Exercise Psychology, 13, 1–15.
Kerlinger, F. N. (1988). Investigación del comportamiento (2a ed.). México: McGrawHill.
Khalaila, R. (2015). The relationship between academic self-concept, intrinsic motivation, test anxiety, and academic achievement among nursing students: Mediating and moderating effects. Nurse Education Today, 35(3), 432–438. http://doi.org/10.1016/j.nedt.2014.11.001
Koca, F. (2015). Evaluation of state and trait anxiety levels among students with no prior knowledge of skiing before and after the implementation of a skiing course. Anthropologist, 20(3), 485–491.
Landers, D., & Boutcher, S. (1991). Relación entre arousal y la ejecución. In J. Williams (Ed.), Psicología aplicada al deporte (pp. 249–275). Madrid: Biblioteca Nueva.
Mannino, G., & Robazza, C. (2004). Las emociones del deportista. In S. Tamorri (Ed.), Neurociencias del deporte (pp. 167–182). Barcelona: Paidotribo.
Mellalieu, S. D., Hanton, S., & Fletcher, D. (2006). A competitive anxiety review: Recent directions in sport psychology research. New York.
Ministerio de Salud - República de Colombia. Resolución 8430, 1993 Ministerio De Salud Resolucion 1–19 (1993). Bogotá DC.
Moreno, J. A., López, M., Martínez, C., Villodre, N. A., & Gonzallez-Cutre, D. (2007). Efeitos do gênero, a idade e a freqüência de prática na motivação e o desfrute do exercício físico. Fitness E Performance, 6(3), 140–146. http://doi.org/10.3900/fpj.6.3.140.p
Prieto, J. M. (2016). Corredores populares ¿afecta el momento de evaluación psicológica en una carrera? (In press). Rev. Guillermo de Ockham, 14(2), In print.
Roffé, M. (2009). Evaluación psicodeportológica. Buenos Aires, Argentina: Lugar.
Ruiz-Juan, F., & Zarauz, A. (2014). Ansiedad en maratonianos en función de variables socio-demográficas Anxiety in marathoners based on socio-demographic variables. Retos. Nuevas Tendencias En Educacion Fisica, 25, 28–31.
Spielberger, C., Gorsuch, R. L., & Lushene, R. E. (1970). The State-Trait Anxiety Inventory. Palo Alto: Consultign Phychological Press. http://doi.org/10.1037/t06496-000
Spielberger, C., & Guerrero-Díaz, R. (2002). Inventario de ansiedad: rasgo-estado: manual e instructivo. México DF: Manual Moderno.
Von Haaren, B., Haertel, S., Stumpp, J., Hey, S., & Ebner-Priemer, U. (2015). Reduced emotional stress reactivity to a real-life academic examination stressor in students participating in a 20-week aerobic exercise training: A randomised controlled trial using Ambulatory Assessment. Psychology of Sport and Exercise, 20, 67–75. http://doi.org/10.1016/j.psychsport.2015.04.004
Wadey, R., & Hanton, S. (2008). Basic psychological skills usage and competitive anxiety responses: perceived underlying mechanisms. Research Quarterly for Exercise and Sport, 79(3), 363–373. http://doi.org/10.5641/193250308X13086832906030
Watt, S. K., & Moore, J. L. (2001). Who are student athletes? New Directions for Student Services, 93, 7–18. http://doi.org/10.1002/ss.1
Weinberg, R., & Gould, D. (2010). Fundamentos de Psicología del deporte y del ejercicio físico (4° ed.). Madrid: Panamericana.
Wiggins, M. S., & Brustad, R. J. (1996). Perception of anxiety and expectations of performance. Perceptual and Motor Skills, 83, 1071–1074. http://doi.org/10.2466/pms.1996.83.3.1071
Woodman, T., & Hardy, L. (2003). The relative impact of cognitve anxiety and self-confidence upon sport performance: a meta-analysis. Journal of Sport Science, 21(6), 329–338. http://doi.org/10.1080/0264041031000101809

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by